SAFARI 31 mars – 21 april

IMG_1066 IMG_1074 IMG_1166 IMG_1191 IMG_1222 IMG_1238 IMG_1303 IMG_1316 IMG_1626 IMG_1633 IMG_1875 IMG_2028 IMG_2227 IMG_2237 IMG_2451 IMG_2471 IMG_2646 IMG_2678 IMG_2832 IMG_2879

Tja dudes!

Nu är det så att jag har haft de tre bästa veckorna i mitt liv! Jag har nämligen varit på ”roadtrip” runt Australien med alla utbytesstudenter i distrikten runt Brisbane.

Resan började den 20de april, då jag, Emilie (från danmark), Cami (från belgien) och min värdmamma och värd syster åkte till Brisbane för att stanna där under natten och sedan gå upp och åka till mötesplatsen där roadtrip-bussen och alla utbytesstudenter i vårt distrikt väntade. När vi kom dit dagen efter så träffade vi ledarna och utbytesstudenterna. Första stora stoppet var till Rockhampton där vi mötte upp ett annat distrikt och hade karoke natt för att sedan fortsätta upp till Townsville. När vi kom fram till camping platsen i Townsville satt vi upp tälten och tog en promenad på stranden. Det var en varm natt och fuktigheten i Townsville är mycket fuktigare än i Toowoomba. En vecka innan safarin/roadtrippen trodde jag att vi skulle äta hamburgare och korv tre veckor då det inte är så lätt att laga mat när man campar. Men icke sa nicke, vi hade en trailer bakom bussen med ett portablet kök. Så vi fick riktigt mat till frukost, lunch och middag vilket var sjukt grymt!

I vilket fall.. Efter Townsville så bussade vi upp till Cairns som är så mycket norr som är möjligt i Queensland. Vi stannade på ett hotell där vi mötte upp alla utbytesstudenter från Cairns distrikt. Riktigt goa personer! Satt och spelade kort och badade i poolen resten av kvällen. Haha det var lite roligt för vi hade två nycklar per rum (4 personer i varje rum) och ALLA tappade bort nycklarna då och då och man skulle betala 250kr för borttappad nyckel. Så Eduardo, Gus och Joao from Brasilien ville inte betala för deras bägge borttappade nycklar så de bestämde sig för att klättra från balkongen näst intill deras rum. De tänkte hoppa (kanske 2-3 meter till nästa balkong. Men jag kände att det skulle sluta illa så jag föreslog att de skulle ta en säng och lägga som en bro från ena balkongen till den andra. Så vi prövade. Fast sängen var för kort så det sket sig. Men i rättans ögonblick kom ena rumskompisen och hade lånat en nyckel av receptionen så det kunde komma in i deras rum och hittade senare deras nycklar där inne. haha sjukt kul kväll!

Cairns är den mest tropiska staden i Australien. Dagen därpå plockade en buss upp oss och vi åkte runt till olika vattenfall utanför Cairns. På vägen till första vattenfallet passerade vi tusentals bananträd och regnskogar. När vi kom till första stället var det typ ett vattenfall sen platå sen ett vattenfall sen platå igen. så vi kunde åka rutschkana ner vilket var extremt kul! Vattnet var kristallklart och fuktigheten i regnskogen var sjuk!

Nästa stopp var ett 60ft (20 meter) vattenfall kallat Millaa Millaa Falls och låg utanför The Township Millaa Millaa (som betyder vattenfall/ stor mängd av vatten).

Det var ganska kallt cirka 15 grader i vattnet men vafan hur ofta får man simma i vattenfall? så vi simmade och hade det sjukt soft bakom vattenfallet 🙂

På vägen till baka stannade vi i en regnskog som hade Queensland’s djupaste sjö. Vattnet var jätte blått och kristall klart! Vi hittade ett 5 meter högt träd som hängde över vattnet som vi hoppade ifrån! Sjukt ostadigt och riskabelt men det roade oss i nån timme!

Dagen därpå drog vi till flygplatsen i Alice springs. Var skit kul i en flygplats med 35 utbytesstudenter (du kan tänka dig). För att vara en flygplats var det ganska naja shopping, några surf butiker etc.

När vi landade i Alice Springs var det sol och inte ett moln på himmelen. Obeskrivligt många flugor!!

Vi åkte cirka en timme till camping platsen. Camping platsen var sjukt najs, två andra skolbussar var där samtidigt. Campingen hade pool och campingen var enorm! Vi sov i tält. Tälten var as softa, det var militär tält. Så de tålde mycket och var relativt lätta att montera. Vi hade lite fritid senare i Alice springs. Men det var inte så mycket att göra där så vi gick till mataffären och köpte lite godsaker och sen gick vi och köpte Safari 2014 tröjor där vi hade beställt tidigare, ganska softa med våra namn och rutten vi åkte runt Australien på ryggen.

Dagen efter åkte vi till en reptilcenter och kollade på ormar vilket var roligt. Lärde oss att man var TVUNGEN att ha skor här ute mitt i ingenstans.

Okej har skrivit typ 750 ord på tre dagar så jag ska försöka skriva lite mindre detaljer haha.

Uluru även kallat Ayers Rock är en ENORM sten mitt ute i öknen som är ett av Australiens ikoner. Det finns många historier om hur den har kommit dit men ingen verkar så troligt då det involverar jättar och aliens.

När vi var påväg till Uluru så började det spöregns typ konstant. Vi var ganska deprimerade. Jag menar typ torraste platsen i Australien som det inte har regnat så här mycket på 13 år har regnat hela tiden vi har varit där. Men åt andra sidan så får vi se Uluru med regn på sig, och vattenfall så det var häftigt ändå. Vi fick inte bestiga stenen då det var dåligt väder. Men vi gick runt stenen vilket var cirka 13km och det tog mer än 2 timmar i terräng som var översvämmad.

Det fortsatta att regna hela natten och dagen därpå. Vi drog till Kings Canyon som är typ en bergsväggar som är 100+meter höga. Vi besteg och berget, det var cirka 10km och tog nån timma.

Det var nu de långa resorna började. Från Kings Canyon till Adelaide. Vi stannade i en stad som heter Cobber Peddy som är en stad där alla bor under marken. Ja i berg osv. De byggde sina hus under marken för att det var så varmt hela tiden.

Från Cobber Peddy bussade vi längre ner på kusten till Gladstone där vi spenderade natten på ett hemsökt fängelse. Det var lite roligt då vi fick sova i en fängelsecell. Fängelset har inte varit använt på 80 år och nu sägs det att det spökar. På kvällen gick vi en spök tur med två guider. Guiderna var två damer i 60-70 års åldern och de verkade lite galna då under spökturen hade de konversationer med spöket Isaak och andra spöken. Det fick oss att sova med ett öga öppet. Det var två celler vi INTE fick gå in i då ena cellen var en cell där det gravida kvinnliga fångarna födde barn och en kvinna och hennes barn dog under födelsen och har nu kommit tillbaka för att hämnas. En annan cell var det en seriemördare som mördat flera fångar på fängelset som hade hängt sig i cellen och hade kommit tillbaka för att jävlas med vakterna och resten av fångarna.

Dagen därpå åkte vi till Adelaide. Kampingen här var min favorit. kampningen var ganska stor och låg precis vid en strand. Jag och 4 andra hyrde cyklar som kampingen hyrde ut gratis och cyklade in till Adelaide staden, det var cirka 35km och tog nån timma. Sjukt rolig cykeltur. När vi kom in till Adelaide låste vi fast cyklarna och hade lunch med de andra utbytesstudenterna som kom med buss. Jag mötte även upp med en svensk kille Per som jag satt bredvid i flyget till Australien. En fett skön snubbe som kommer från kalmar.

Dagen efter åkte vi till Naracoorte där det fanns en grotta med fladdermöss. När vi kom till till grottan så väntade vi utanför. Grottan var ett stort hål i marken. Vi väntade på att solen skulle gå ned så alla fladdermöss skulle komma ut. Vi förväntade oss hundra tals, istället kom det ett fåtal per minut så inte så super intressant, men vi hade kul ändå. Efter det så fick vi en rund tur i grottan och så fick vi se ännu mer fruit bats.

Nästa stopp var Warrnambool. I Warnambool bodde vi i ett backpacking motell som var riktigt fett, as många backpackers från många länder! Efter middagen åkte vi till ett ljus show, det är lite svårt att beskriva men de hade byggt up en fejk hamn med lite fiskebodar osv och mitt i vattnet hade de en vattenspridare typ, de hade satt up fyra projektorer runt vattenspridaren som var riktad mot vattnet som kom ut, så hade de en film. Det var sjukt coolt då det blev 3d! men man fick inte ta bilder tyvvär..

Nästa dag åkte vi på Great Ocean Road längst sydkusten påväg till Melbourne. Shit vilken utsikt det var! Vi stannade några gånger för att ta foton.  Ett av stoppen var på The Twelve Apostles. Det är typ sten pelare som mother nature har skapat. Det var 12 för några år sedan nu idag stod det endast 7 haha..

Dagen därpå spenderade vi hela dagen i Melbourne. Började med lite shopping sen sightseeing. Jag träffade Carley som hade varit utbytesstudent i Täby förra året och hennes pojkvän Emil som jag var bra kompis med när jag var yngre. De guidade oss runt lite. Vi besökte Eureka tower  som är 300meter högt och 98de största huset i världen haha.

Melbourne-Canberra. Dagen efter åkte vi till Canberra, The capital of Australia. Vi åkte runt och såg alla ambassader och parlament hus. Efter det åkte vi till en War Memorial där det hade en vägg där de ristat in alla Australienare som dött när de tjänat sitt land.  Personligen var det inte min favorit stad men det var kul att se. Det var ganska kallt också, på kvällen gick det ner till 7 grader..

SYDNEY! När vi lämna Canberra drog vi till Sydney. När vi kom dit åkte vi på sightseeing runt staden, tog bilder på bla. Opera house och Harbour bridge. Efteråt drog vi till den kända stranden Bondi Beach och hade lunch och kollade runt lite. Efter Bondi åkte vi tillbaka till Sydney city för att göra en speed 360 boat. Det var en bår som åkte i 50 knop och helt plötsligt gjorde en 360 snörr. Alla blev jätte blöta men det var kul och vi fick se Opera house och harbour bridge från vattnet! Efter det fick Jag, Thomas från frankrike, Ben och Thomas från Belgien tillåtelse att gå och kolla på en Rugby Union game, det var Waraths (sydney) vs The bulls (syd afrika). Första rugby matchen jag var på. Det kostade bara 100kr och det va kul att se åtminstone en gång 🙂

Nästa dag hade vi hela dagen att göra vad vi ville. Vi började med Sightseeing runt i staden. Sen hade vi en gudomlig Italiensk lunch. Efter lunchen tog vi en färja över till Manly. Manly är typ fetast surf stället. As mycket surfbutiker och en skit najs strand. Vi spelade lite fotboll på stranden och sen var det dags att dra tillbaka och äta middag.

Nästa dag var det dags att dra till flygplatsen för att flyga tillbaka till Brisbane. Sorgligt att säga hejdå till så många nya bra vänner man sett varje dag i tre veckor. Men vi kommer definitivt att mötas upp i Europa 😀

Vi spenderade totalt 6580km på väg i en buss. Mycket buss men det var sjukt kul med så många kompisar!

Min sista familj!

Tjo dudes!

Nu har jag flyttat familj! Alltid lite sorligt att flytta men är väldigt nöjd med den nya familjen. I min nya familj har jag en syster som är 14, en bror som är 12, mina två värdföräldrar, två katter, två hundar.

Jag har aldrig haft ett djur innan så tycker det är as kul med djur överallt. Ena katten är den lataste och fetaste katten någonsin, sen den andra är den mest störande katten jag sett men hur rolig som helst. Sen ena hunden är ganska aggresiv till främmande personer (han gillade mig från början 😉 ) och den andra slickar på alla hela tiden haha.

Mitt rum är typ dubbelt så stort som mitt rum i sverige och jag har ett eget badrum med toalett och dusch så det är riktigt nice!

Sen så har jag den bästa utsikten på länge (Toowoomba ligger på en utdöd vulkan som är cirka 700m hög. Och jag kan nästan se hela vägen till Brisbane från altanen.

Nästa helg åker jag på District conference för utbytesstudenter, det kommer att ta plats på sunshine coast så det kommer bli en rolig helg med alla utbytesstudenter.

Den 31a mars åker jag på min safari tour. Touren börjar i brisbane och vi tar en buss till Cairns där vi tar ett flyg till Alice springs (där bla air’s rock/Uluru tar plats) som är i centrala Australien. Efter det åker vi buss till Adelaide och sen fortsätter vi till Melbourne, Sydney, Canberra och upp längst östkusten så det kommer bli riktigt kul!

När jag bytte familj så av någon konstig andledning fick min dator för sig att ta självmord, vilket sög eftersom jag förlorade lite bilder och filmer och allt på min dator. Men jag hade nästan alla bilder på min externa hårdisk så hade lite tur!

Dreadlocks & 8-teen

Tja dudes

Har helt glömt bort att uppdatera bloggen på ett tag!

För kanske en månad sedan fick jag sjukaste iden då en kompis sa att jag skulle passa bra med dreadlocks. Och hade lite för långt hår så tänkte ‘antingen så klipper jag mig korthårig eller så skaffar ja dreads’. Så kollade lite vad det skulle kosta och vart man kunde göra det, en dude i toowoomba gör dreads för 2400kr och ja ville inte lägga så mycket pengar på något jag kanske inte ens vill ha kvar. Så jag tog kontakt med Timna som är en utbytesstudent från Schweiz som har haft dreads och har gjort dreads åt några kompisar och hon ville mer än gärna göra dreadlocks åt mig! så för cirka tre veckor sedan bussade jag till Thomas som bor i Brisbane, Thomas är från Frankrike och har varit i australien lika länge som jag! Så fort jag landade i Brisbane så mötte Thomas upp mig och vi mötte upp en. Vi drog till Thomas hus och sen drog vi till en park närheten där Timna spenderade mer än 6 timmar för att dreadlockisera mitt hår!

Är sjukt nöjd med håret även om de ser lite crazy ut haha! Man måste testa på dreads en gång innan man dör 😉

Veckan därpå fyllde jag 18 år och hade en ‘Gathering/bbq’ med några vänner. Put a snag on th’ barbie mate. Det var en sjukt rolig kväll! 🙂

Nästa vecka ska jag byta familj, är lite glad över det då jag flyttar tillbaka till staden, kommer bo nära skolan och nära mina kompisar så de är lättare att mötas upp!

See ya guys.

Surfläger, Agnes water, Barriär revet. WOW

G’day mate how ya going?

Hela januari har varit full späckat med roliga saker!

I början av Januari åkte jag och Jack (en kompis från skolan) på ett surfläger i Currimundi som är lokaliserat på Sunshine Coast. Lite mer än 14 mil från Toowoomba så det är inte så farligt!

När vi kom dit så fick vi se schemat på vad vi skulle göra under veckan och wow. Det började varje morgon med surf i soluppgången (4.30  am), sedan var det frukost, sen surf igen till lunch, sedan Wakeboard eller någon annan aktivitet, Vi gjorde saker till klockan 11 varje dag så det innebär inte cirka 5 timmar sömn varje dag.

Lägret var sponsrat av Penny board Australia så de gav ut skateboards, kepsar, t-shirts och skit mycket stickers vid varje måltid. Det började vid första måltiden då jag fick en Penny board för att jag var svensk, nästan.. För att jag var den första internationella campern de haft! Sjukt stoked på det!

Första morgonen gick vi upp klockan 4 för att va ute i surfen vid soluppgången. När vi paddlade ut så var hela himmelen eld röd och delfiner hoppade hyfsat nära oss! Surfen var inte så bra men det var sjukt najs och kul ändå! Det var magiskt!

En dag var det Carnival night, vilket betyder att alla ska klä ut sig som något i en carnival. Och Jack och jag hade förberett lite, vi missuppfattade temat lite så vi klädde ut oss till Taula does the hula from Hawaii. typ någon strå kjol, hawaii skjorta, Blom halsband och mustache.

Ska inte gå in på detaljer, men efter en intressant cat walk och jätte mycket skratt så slutade det med att jag och Jack vann. Vi vann varsin Penny board men så snäll som jag är så sa jag nej tack för jag hade redan fått en och det var flera som inte hade fått någon skateboard.

Lägret låg cirka 200 meter från vattnet så vi behövde gå en liten cool sand/jungel gång till vattnet. Tyvvär var det aldrig så bra vågor där men vi hade tillgång till en buss så vi körde till olika stränder där surfet var bättre!

Med lite sömn och mycket skratt måste detta ha varit den bästa veckan på år!

När Jag kommit hem från surf lägret så fick jag packa om och sätta kursen mot Agnes water (1770).

Agnes water ligger cirka 6 timmar från Toowoomba! Gran stad med 1770. 1770 var det första stället man gick i land på när man ”upptäckte” Australien, gissa vilket år? yes 1770 😉

Vi bodde kanske 300 meter från vattnet så det var bara att skatea ner. Var några surfaffärer där de sålde begagnade surfbrädor och jag fick sjukaste impuls idén, jo jag köpte en surfbräda andra dagen. Så hade hela veckan att enbart hänga vid stranden och surfa. Det var as fett!

Jag fick en tidig födelsedags present, Steve tog mig till Barriär revets södra ö, Lady Elliot.

Barriär revet är största koral revet i hela världen och man kan se revet från rymden. Vi åkte till Lady Elliot som är en ö som ligger 100km öst om Hervey Bay. Ön är uppbygd av döda koraler och det bor 88 olika fågel arter på en ö lika stor som halva täby centrum. Typ mer fågel arter vi har i sverige xD Vi flög till ön och landningsbanan går från ena ändan av ön till den andra så det var lite läskigt att landa! Även om jag flugigt små plan senaste halvåret.

Det var en riktigt bra resort att åka till om man vill snorkla, ön hade snorkel utrustning, handduk och simfötter att låna ut till alla på ön och det fanns en resturang på ön.  Det tar cirka 40 minuter att gå runt hela ön. Rekommenderar denna resort till alla!!

Så fort jag kom hem från Agnes water så packade jag om för att dra ut och tälta med Rotex (ex exchange students). När vi kom till Murphy’s Creek var det över 40 grader och ingen bris alls, det var super varmt! – Men som tur var fanns det ett vatten hål vid kampnings platsen. Fast vattnet var lätt över 30 grader så det var inte precis avsvalkande. När vi kom upp från vattnet och skulle äta lunch så börja det hagla, haglet var lika stort som golfbollar! Och Sen börja det blåsa jätte mycket och regna i mängder! Temperaturen sjönk till 20 grader!

Dagen efter vid lunch tid hade Lachlan glömt att stänga tältet och det går kanske en timma innan vi märker det och när en ledare gick förbi vårat tält såg hon hur en minst en meter lång Goanna (riktigt fet och äcklig reptil) kryper ut ur tältet. Det är sånt som händer om du inte stänger tältet när du kampar i Australien.

Skolan börjar nästa vecka! Ska bli kul att träffa kompisar från skolan igen!!BildBildBildBild

BildBildBildSee Ya’s!

Sailing och Surfers paradise besök

Tjoo alla!
Nån vecka innan jul åkte jag och min värdfamilj oss för att åka till Ikea i Brisbane för att köpa lite svenska saker såsom godis etc.
När vi åkte till brisbane så stannade vi hos Karinas föräldrar som bor precis utanför brisbane. Efter vi fått middag så bad Karinas mamma oss att hjälpa henne att fånga paddor som tydligen var en pest pga av att de bildar något form av gift på ryggen så alla djur som äter dem dör. Efter det så insåg jag att det var sjukt mycket illgröna grodor så jag plocka fram kameran och tog några bilder!
Dagen därpå gick vi upp tidigt för att åka till Ikea och äta en svensk köttbulle frukost med Julmust! Sen köpte jag ett kilo lösgodis påvägen ut!

Eftersom jag var i brisbane redan så bestämde jag och Sebastian oss för att åka till Gold Coast för lite strand häng. Så vi snackade med Shania som är en outbounder till Danmark 2014/2015 och hon var villig att ha mig och sebastian där någon dag. Vi mötte även upp med Adam som ska till Sverige samtidigt som Shania ska till danmark och Adam har körkort så han körde oss till surfers paradise där vi mötte upp med Matilda från sverige sen hängde vi på stranden hela dagen!
När vi kom tillbaka till Toowoomba bestämde Steve, jag och mina värdbrorsor oss för att åka ut och segla och stanna över natten på en sand ö!
När vi sjösatt båten så blev jag förvånnad när det kom en hyffsat stor sköldpadda och hämtade andan bredvid mig!
När vi kom fram till Morten island så var det väldigt långt grunt, det var kanske 2 meter djupt 200 meter ut och påvägen in såg vi extremt måna stingrays och några fler sköldpaddor och en sjöko! När vi kom fram gick vi in sista biten till stranden då de va för grunt för båten. När vi gick in var vi tvugna att kolla vart vi sätter ner fötterna för det var stingrockor överallt!!

Nu måste jag kila! Bye!

God jul och god fortsättning!

Julen här har varit så fruktansvärt varm, det har konstant varit över 30 grader senaste veckorna och igår och idag har vi haft 44° som varmast vilket är absurt! Lite roligt eftersom för två år sedan hade vi minus 30 vid den här tiden av året haha..

Här i Australien firar dem jul på juldagen (den 25e).

juldagen började med att vi gick upp klockan 7 för att Steve jobbade natt och kom precis hem från jobbet och vi ville öppna paket med honom. I Australien öppnar man alla paket på morgonen och inga efter middagen!
Sedan chillade vi framför tvn och under fläkten till lunch. Vi åt känguru till lunch och sen direkt satt vi på Kalle Ankas Jul som tomten hade gav mig. Efter kalle Anka drog vi till lokala poolen för eftermiddagen!

På nyårs afton var det också extremt varmt så jag Emilie, Sebastian och en tjej från Finland drog hem till Camile som har pool, så det blev pool häng hela dagen!
När Karina skulle hämta upp mig och Sebastian så frågade hon om Camile och Emilie ville följa med och fira nyår med oss. Det var en sjukt rolig natt med mina utbytesstudent kompisar!

Några dagar efter när jag sagt hejdå till Sebastian som åker hem till Ecuador vecka därpå så ringde Karina och sa att pågrund av jätte varmt väder så drar vi till Sunshine coast (Sunshine coast är norr om gold coast, mycket finare dynamiska stränder med mer natur och bättre surf än goldcoast).
Idag skulle vi ha åkt hem till Toowoomba från Sunshine coast men bestämde oss för att stanna en natt till hos en kollega till Steve. Jag hade tur eftersom Matt (Steves kompis som vi stannade hos) hade några surfbrädor och han hade surfat i över 40 år så han gav mig några instruktioner och jag lyckades stå upp och svänga och faktiskt surfa några gånger 😀

Det ska fortsätta att vara varmt och jag åker på surfläger hela nästa vecka och sen till barriär revet så det kommer bli super gott om det håller i sig!

Nu ska jag till stranden igen!

Hoppas ni alla haft en bra jul och nyår och att snön snart kommer!

See yaa!!

Caloundra och Australian Zoo

Förra veckan fick jag 8 veckors sommarlov vilket är hur najs som helst! (inte för att jag behöver göra så mycket i skolan här men ändå!). Första helgen under mitt sommarlov åkte jag och min värdfamilj plus Sebastian till Caloundra som är på Sunshine coast. Vi åkte dit för att gå på min värdpappas brors 40 års fest. Festen var inte super kul men vi spenderade 1 dag på stranden så det var inte helt fel!

Australian Zoo.. Wow..

Helgen därpå åkte jag, min värdmamma och mina värdbrorsor till Australian zoo. Jag fick i uppdrag att ta åtminstone 500 bilder, slutade upp med nästintill tusen 🙂 Australian zoo är alltså ett zoo med endast djur från Australian, (Förutom att de hade en Africa-del). Den här dagen var speciell för det var Steve Irwins son Robert’s 10 årsdag. (Glömde nämna att det var Steve Irwin’s Zoo innan han avled, nu mera äger hans fru och barn Zoo:et) och hela zoo:et hade temat Dinosaurier.

Så fort vi kom in så gick det runt en tjej bärandes på en koala så jag passade på att klappa den och tog lite bilder! Blev slickad av en koala på kinden! Sen gick vi Kangaroo-walk som var ett område med massa tama kängurur som man kunde klappa och ta bild på. Sen gick vi runt lite till föreställningen började!

Föreställningen leddes av Steve Irwins fru, hans dotter och son. Föreställningen bestod av att Robert skulle mata sin första krokodil. Det började med en mindre aligator som han kastade sig på och övermannade. Sen kom det in en 3 meter stor krokodil som han matade! Han var sjukt duktigt och det var jätte intressant att kolla på. Det var ganska sorgset när de pratade om Steve, och alla Steve’s kända kompisar grattade Robert Live och berättade hur stolt hans pappa skulle ha varit.

Kommer inte kunna lägga upp så många bilder här, så lägger upp några sen får ni kolla på Facebook om ni är intresserade!

Steve Irwin är nog den mest respekterade mannen i Australien.

Ny värdfamilj, nytt hus, nya vanor

Igår blev jag upphämtad av min nya värdmamma Karina. Karina och hennes man Steve bor i Highfields som är typ på ett berg cirka 20 minuter från staden. lite segt med tanke på att jag bodde 5 minuter från staden förut. men men det blir säkert bra! Första timmen efter jag hade packat upp mina saker så visade min Karina mig en svart änka (världens farligaste insekt) under en sten i rabatten, Jag tyckte det va rå coolt och tog några bilder, Sen visade det sig att det var en svart änka under varje sten, då var det inte så coolt längre. Jag dödade några (lika bra innan de dödar mig), tror jag räknade till 12-13 styckna. Blir du biten och har otur kan du dö inom 15 minuter då latrotoxin (giftet) sprider sig till nervsystemet som skickar impluser till hjärnan. Familjen har en liten djungel på trädgården där de har haft en koala i träden en gång, riktigt coolt! Koalor är sällsynta även för australiensare, däremot kängurus är som harar hemma och finns typ vart som helst. Den 29 November får jag 8 veckors sommarlov (igen hehe), så det kommer bli grymt och då ska jag surfa med några dudes från skola 🙂Bild

En hektisk helg

Förra fredagen när jag var påväg hem från skolan ringde min värdmamma och berättade att min värdpappas pappa hade gått bort i hjärtattack och att dem skulle åka till Robs mamma under helgen. Så jag fick bo hos Neil (min kontakt person). Det är förståeligt och jag hade inga problem med det. Det var lite tråkigt då min värdbror fyller 21 dagen där på och skulle ha ett party i brisbane, all mat och allt var klart så de skulle va dumt att ställa in det men åt andra sidan så känns det inte så kul dagen efter äns farfar har gått bort. Dem bestämde sig för att ha det iallafall. Hur som helst stannade jag i Toowoomba under helgen. Jag var på en fest för min kompis från Belgien som fyllde 18 det var roligt och jag träffade världens skönaste tysk haha! Sebastian från Tyskland jobbar som lärare här på en pojkskola för unga elever. Han är ett år äldre än jag.

Förra helgen var jag på ett camp som Rotary fixat, det var för vem som helst mellan 14-17 inte bara utbytesstudenter.
Det var kul men jag var äldst på campet, de va ganska många 14-15 åringar.

Har även bokat en 3 veckors safari tur med alla utbytesstudenter runt och igenom Australien i början av nästa år och det kommer bli hur kul som helst!

Har fått reda på att jag ska byta familj om typ 3 veckor (den 15de) och har fått reda på lite saker vi ska göra under tiden jag bor hos dem 🙂

Några polare från skolan fråga om jag var keen (taggad) på ett surfcamp i början av Januari och det låter as fett så det lär bli av!

Vädret är skit soft, det varierar mellan 25-30°C varje dag.

Annars tror jag inte det har hänt så mycket mer!

Social, Gold coast, Exchange student camp, holiday

Hey mate how’s it going?

Förra veckan på onsdags kväll så hade vi social i skolan vilket är typ en skoldans, inte lika stort som The prom eller så men de var för alla elever i skolan så var ganska stort ändå. Temat var Disney, låter kul och lätt men att hitta en kostym var fan inte lätt så jag och min kompis Jordan bestämde oss för att vi skulle vara hästen Bullseye i Toy story. Lättare sagt än gjort. Jordan frågade Gemma (en kompis till oss) om hon hade lust att hjälpa oss att sy en tvåmanshäst kostym. Observera att detta var dagen innan Social. Hon garvade och sa något i stil med ”aaah lätt!” Så efter skolan åkte vi till en butik och köpte 6 meter brunt tyg och åkte hem till henne och började arbeta, ah eller vi satt och kolla på toy story och hon arbetade men ändå! Så dagen efter var kostymen klar, jag var sjukt imponerad att hon hann göra en hästkostym på så kort varsel. Nåväl, när vi kom fram till skolan på kvällen med kostymen på oss och skulle gå in så frågade dem om ID (tydligen jätte seriöst), Då höll främre delen av hästen (Jordan) fram sitt ID med en liten bild på hästen på klistrad, Hörde ett garv och vi blev insläppta. Så fort vi kom in sa Jordan att han inte mådde så bra så han drog hem och lämna mig ensam med alla häst delar. Jag tog över främre delen och fick hjälp av kompisar att va häst baken resten av kvällen. En sjukt rolig kväll!

Dagen efter gick vi upp lite tidigare än vanligt och åkte till skolan för att sedan sätta oss på en buss och åka till kusten. Det var jag, en tjej från Norge, 14 kineser och 1 japan. Det tog cirka 2 1/2 timme till Surfers paradise. Så fort vi kom dit bytte vi om till bad kläder och gick ner till stranden till våra instruktörer. Vi gick igenom alla regler så som simma mellan flaggorna osv. Sen fick vi värma upp genom att springa på stranden, jag var snabbast och bäst som vanligt. Till slut fick vi gå ner till vattnet, det var 21 grader och jag och Elise från Norge tyckte det var varmt medans alla Asiater stod och doppa tårna. Efter det fick vi leka med räddningsbrädor ser ungefär ut som en Kona windsurfing bräda fast lite mindre. När vi var klara i vattnet gick vi upp och checkade in lite surf butiker och käkade lunch innan vi åkte hem.

Dagen där på (fredag) efter skolan åkte jag och min host syster Lauren till High fields vilket är en del i toowoomba där jag fö. kommer att spendera 4 månader i min nästa familj. Vi åkte dit för att spendera helgen på ett läger för alla utbytestudenter, blivande utbytestudenter och gamla utbytestudenter. Lauren ska åka till Brasilien i början av Februari. Jag hade träffat alla utbytestudenter så det var kul att se dem igen, sen fick jag chansen att träffa gamla utbytestudenter från bla Sverige och danmark. Lachlan som varit i Svergie två år sedan bodde i Vallentuna och var kompis med utbytestudenterna som bodde hos oss medans Louise var i Usa. Lachlan har varit i mitt hus och ätit middag med mamma, pappa och Claes. Världen är liten! haha!

Anledningen till detta camp var att informera outbounders (Blivande utbytesstudenter) om hur det är att vara utbytesstudent och att skryta lite om sitt land. Vi hade sjukt kul på lägret!

Nu är det så att jag har 2 veckors lov vilket är hur gott som helst! Jag Emilie och Lachlan vill åka till Ikea i Brisbane och köpa lite svenska saker, Och eftersom Lachlan har körkort funderar vi på att ta en roadtrip nån dag till Brisbane.

Jag ska till Brisbane på lördag för River Fire som är någon sorts a fyrverkeri show! sen söndag, måndag och tisdag ska jag åka till en farm med min värdfamilj.

Random fact: Australienare behöver endast besikta sin bil 1 gång. Istället för 33cl burkar har dem 37.5cl och istället f